was successfully added to your cart.

Winkelmand

Zweet op je voorhoofd, klamme handjes en een zware steen in je maag als je moet spreken op een podium of in een vergadering. Veel mensen hebben het: spreekangst. In onze vorige blog vertelde ik je waar spreekangst vandaan komt, maar, daar is je probleem natuurlijk niet mee opgelost. In deze blog geef ik je 5 tips om met spreekangst om te gaan.

1.      Focus je op je lichaam in plaats van op je gedachten

Vlak voordat je een podium op moet, gebeurt er van alles in je lichaam. Je hartslag gaat omhoog, je ademhaling wordt oppervlakkiger, je krijgt het koud of juist warm, je voelt een steen op je maag of een brok in je keel, je trilt of zweet,… anyway, you get the point: stress. Je lichaam reageert op de situatie die gaat komen. Je gaat iets doen wat spannend is. Veel mensen willen de signalen van hun lichaam negeren. “Ik wil niet zenuwachtig zijn” “Dit kan ik nu echt niet gebruiken! Shit, shit, shit, hou op met trillen!”.

Dit zijn gedachtes die logisch zijn, maar die je niet verder helpen. Want die lichamelijke signalen, die zijn er nou eenmaal, of je nu wilt of niet. Mijn tip: focus je juist op die signalen. Ze willen je iets vertellen. Ze zijn er om je te helpen, je klaar te maken voor iets belangrijks! Omarm wat je voelt en laat het vóór je werken in plaats van tegen je. Dit klinkt misschien té makkelijk om waar te zijn, maar het werkt écht. Probeer het maar eens uit!

2.      Focus je op de verbinding met je publiek

Als je niet uit je woorden komt, een black-out krijgt of ineens iets heel anders zegt dan je van plan was, dan is dat vaak omdat je te gefocust bent op jezelf. Je bent met jezelf in gesprek, in plaats van met je publiek. Focus je op het gesprek dat je met je publiek voert. Daar gaat het om. Hoe je dat doet? Neem, voordat je begint met praten, een moment om een paar mensen in het publiek aan te kijken. Maak oogcontact met ze, laat zien dat je er voor hen bent. Zij zijn immers het belangrijkste ingrediënt van een sterke presentatie.

3.      Visualiseer van tevoren je speech/pitch/presentatie

Je brein kent geen verschil tussen wat echt en wat nep is. Om jezelf wat vertrouwen te geven kun je je brein misleiden door je presentatie al een paar keer te visualiseren. Visualiseer alsof je keihard staat te knallen op dat podium en je publiek tot het einde aan toe boeit met je presentatie. En doe het dan nog een keer, en nog een keer. Als je eenmaal écht op dat podium staat, dan denkt je brein: “Been there, done that. Ik weet al dat dit goed afloopt. Geen reden tot stress”.

4.      Strike a pose!

Harvardprofessor Amy Cuddy heeft onderzocht dat, wanneer je drie minuten lang een powerpose aanneemt, je zelfvertrouwen groeit. Doe het voor een presentatie en je hebt meer zelfvertrouwen wanneer je het podium opgaat. Wil je dit powergevoel versterken? Denk dan tijdens de powerpose aan een moment in je leven waarop je jezelf super succesvol vond. Én luister tegelijkertijd naar een liedje waar je kippenvel van krijgt, een nummer dat jou aanzet tot actie. Zo gebruik ik bijvoorbeeld Eye of the Tiger. Dit nummer zit geankerd in mijn systeem en brengt meteen de power in mij naar boven!

5.      Wees in het NU

Vlak voor je presentatie ben je vaak nerveus omdat je bezig bent met wat er in de toekomst gaat gebeuren, doemscenario’s vaak ook nog: “Kom ik wel uit mijn woorden? Vinden mensen mij wel leuk? Blijf ik boeien?” Mijn tip: blijf in het nu, het heeft geen zin om je druk te maken over iets dat nog moet gaan gebeuren. Je staat nog helemaal niet op het podium. Dingen zijn ons hoofd vaak veel erger dan in de praktijk.

Bonustip 1:

Bedenk je van tevoren wat je wilt dat je publiek meeneemt uit jouw speech of presentatie. Welk gevoel wil je dat ze hebben, wat moeten ze denken en welke actie moeten ze ondernemen? Jouw doel is om je publiek iets te leren, iets te geven. Jij voegt waarde toe aan hun leven door het geven van deze presentatie. Focus je op het cadeau dat je geeft in plaats van wat je er zelf uithaalt. Zet de spotlight op je publiek in plaats van op jezelf. Dat maakt het meteen een stuk minder eng!

Bonustip 2:

Krijg je toch een black-out op het podium, beweeg! Door te bewegen (naar de andere kant van het podium lopen, bijvoorbeeld) doorbreek je de black-out en komen de woorden vanzelf weer terug.

Wil je meer weten over omgaan met spreekangst of zoek je hulp bij het vormgeven van jouw presentatie of pitch? Laat het ons weten, we helpen je graag!

Leave a Reply