was successfully added to your cart.

Winkelmand

Presentatiefouten bij bedrijfspresentaties en hoe je die kunt voorkomen. Margreet behoedt je voor de meest gemaakte fouten.
In mijn tijd als salesconsultant heb ik talloze bedrijfspresentaties bijgewoond. Een presentatie van een nieuw product hier, uitleg over nieuwe processen daar en dan natuurlijk de jaarlijkse ‘hoe staan we er voor’-bijeenkomst.

Bedrijfspresentaties zijn over het algemeen lang, saai en het gaat het ene oor in en het andere weer uit. Je onthoudt hooguit 1 of 2 dingen uit de hele presentatie. Dat kan niet de bedoeling zijn! Wat gaat er fout?

Hier komen de 5 meest gemaakte denkfouten én tips om je presentatie aantrekkelijker te maken.

Denkfout 1: het gaat toch tenslotte om de feiten!

Nee! De feiten zijn een middel, geen doel op zich. Een actie of verandering van denken komt nooit voort uit een feit. Het komt vanuit het gevoel dat dit feit oproept. Emotie = beweging (en dat is letterlijk, het Latijnse woord Emovere betekent beweging). Probeer dus de feiten in te zetten bij het oproepen van gevoel. Waar zit bijvoorbeeld de pijn? Wat levert een specifiek feit op voor de medewerker? Actie komt vanuit pijn of plezier. Vind dus één van die twee of bij voorkeur allebei!

Heb je sheets vol met diagrammen en spreadsheets aan informatie? Vraag jezelf dan af welke van deze informatie daadwerkelijk relevant is voor je publiek. Waarom is dat voor hen belangrijk, waar zit de pijn en waar zit het plezier?

Denkfout 2: denken vanuit je eigen verhaal in plaats van vanuit je publiek

Jouw presentatie gaat niet om jou, jouw presentatie gaat over je publiek! Zonder je publiek ben jij gewoon een man of vrouw in nette kleren die tegen een muur staat te praten. Vraag je dus van te voren af wat je ontvangers uit je presentatie moeten halen. Waar moeten ze mee weggaan, wat is voor hen interessant en wat wil je bij hen bereiken? Een gedachteverandering, een actie,  allebei? Focus je daar dan op en niet op jezelf.

Denkfout 3: we plannen tien presentaties achter elkaar, dat is efficiënt!

Als iemand naar tien (of meer) presentaties op een dag moet luisteren, dan blijft er maar weinig hangen. Hoe meer informatie mensen krijgen, hoe minder ze onthouden. Dit is dus helemaal niet zo efficiënt! Je bent je mensen een hele dag kwijt en ze onthouden maar een kwart.

Wil je toch meerdere presentaties achter elkaar plannen, omdat mensen bijvoorbeeld uit het buitenland moeten komen, zorg dan voor het volgende:

  • Bouw voldoende breaks en energisers in. Zorg dat het bloed blijft stromen.
  • Lever per presentatie een samenvatting aan in tekst of video, zodat mensen de hoofdpunten later kunnen nakijken.
  • Laat mensen na elke presentatie vijf minuten met elkaar praten over wat ze meenemen van de presentatie. Als mensen zelf een keer navertellen wat ze hebben gehoord, zullen ze het ook beter onthouden.

Denkfout 4: ik praat, zij luisteren

Gaaaap! Zorg voor interactie. Je wilt toch dat mensen zich betrokken voelen bij jou en je boodschap? Stel tussendoor regelmatig een vraag. Wie ervaart dit ook? Hoeveel mensen hebben hier last van? Wie durft zich te committeren aan het behalen van dit resultaat? Een simpele hand omhoog is al genoeg. Je luisteraars voelen dat hun mening ertoe doet en dat ze door jou gezien worden.

Denkfout 5: gesloten vragen stellen wanneer je het gesprek aan wil gaan

‘Zijn er nog vragen?’ Nope, geen vragen. Mensen durven niet altijd te vragen en een gesloten vraag is dan niet handig. Probeer mensen aan te moedigen en duidelijk te maken dat je openstaat voor vragen. Vraag bijvoorbeeld: ‘Welke vragen zijn er nog?’ of, ‘Wie heeft er een vraag voor mij?’ De kans dat mensen dan hun hand opsteken is vele malen groter.

Meer weten over hoe je gemakkelijk een krachtige, boeiende presentatie neerzet binnen je bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Leave a Reply